هر کسب و کار و سازمانی برای اینکه بتواند درآمد و سود شرکت خود را افزایش دهد به یک مشاور مالیاتی نیاز دارد. حال لازم است بگوییم که مشاور مالیاتی بررسی هایی را به انجام می رساند که طبق آن هزینه ها را کاهش و سود را افزایش می دهد.

زمانی که مشاوران مالیاتی درصدد به حداکثر رساندن سود هستند سهامداران شرکت می توانند به ثروت قابل توجهی دست پیدا کنند، بنابراین زمانی که یک مشاور مالیاتی را برای خود استخدام کنید باید نهایت دقت را داشته باشید.

وظایف مشاور مالیاتی

مشاور مالیاتی با توجه به محلی که در آن به ایفای نقش می پردازد دارای وظایف مختلفی است. مشاوران مالیاتی باید بتوانند مسیر درستی را برای به انجام رساندن مسائل مالی شرکت در اختیار مدیران قرار دهند، از طرفی هم به تنظیم گزارش های مالی شرکت می پردازند که باید کاملا دقیق و بدون عیب و نقص باشد، چرا که این گزارش ها در اختیار مدیران ارشد شرکت ها قرار خواهد گرفت.

مشاور مالیاتی در مسائل مالی شرکت ها حق نظارت دارد و باید قانونی بودن گزارش ها و صورت های مالی را تایید نماید  و روی کار کارمندانی که گزارش های مالی را ارائه می دهند، نظارت دارد. مدیران شرکت برای اینکه تصمیمات درستی را برای سود آوری شرکت اتخاذ نمایند از مشاوران مالیاتی کمک خواهند گرفت.

تفاوت وظایف مشاور مالیاتی با حسابدار شرکت

هر شرکتی برای اینکه بتواند امور مالی خود را به انجام برساند به یک حسابدار نیاز دارد. در مورد وطایف حسابدار لازم به ذکر است بگوییم که یک حسابدار تنها صورت های مالی را به ثبت می رساند و حقوق و دستمزد کارمندان را پرداخت خواهد کرد، اما بر روی هزینه ها و درآمد های شرکت هیچ گونه نظارتی ندارد، بنابراین این مشارو مالیاتی می باشد که می تواند امور مالی شرکت را به خوبی اداره نماید.

مهارت های لازم یک مشاور مالیاتی

مشاور مالیاتی برای اینکه بتواند در کار خود موفق باشد باید مهارت های لازم را بری ایفای نقش خود به دست آورده باشد. این مشاوران باید اطلاعات حقوقی بالایی در مورد امور مالیاتی در اختیار داشته باشند. مشاور مالیاتی می تواند با وارد شدن به یک شرکت در مورد نحوه بازاریابی پیشنهادهایی را به مدیران ارائه دهد، چرا که ممکن است بعضی از شرکت ها از تبلیغایت استفاده نمایند که برای شرکت منفعتی نداشته باشد.

کسی که به عنوان مشاور مالیات در یک شرکت شروع به کار می کند باید قدرت ارتباط بالایی داشته باشد و روابط عمومی خود را تقویت نماید، چراکه باید بتواند نحوه شروع فعالیت مالی را برای کارمندان شرکت توضیح دهد.

مشاوران مالیاتی که دارای تخصص بیشتری هستند معمولا از دستمزد بسیار بالاتری برخوردار هستند. به این معنا زمانی که مشاوران بتوانند در سودآوری یک شرکت کمک شایانی نمایند و سرمایه گذاری های پر سودی را برای شرکت رقم بزنند قادر خواهند بود که درخواست دستمزد بیشتری را نمایند. با توجه به وظایفی که انجام می گیرد، دستمزد مشاور مالیاتی را تعیین خواهند کرد.